Za chwilę zaczynają się Mistrzostwa Świata w Rosji. Nie wszystko poszło idealnie. Sponsorów mniej niż 4 lata temu

Fifa sponsorzy mistrzostwa w Rosji

Widać skutki afery korupcyjnej w FIFA z 2015 roku. Wpłaty od sponsorów przed Mistrzostwami Świata 2018 na konta piłkarskiej federacji są mniejsze niż przed mundialem w Brazylii cztery lata temu. Byłoby jeszcze gorzej, gdyby nie Chińczycy.

Wg wyliczeń Nielsena, znanej firmy badającej rynki – w tym reklamowe, przychody od sponsorów FIFA spadły do kwoty 1,45 mld dol. z 1,63 mld dol. z przed mundialem w Brazylii.

Nielsen zauważa, że Międzynarodowej Federacji Piłki Nożnej dużo trudniej było nawiązać współpracę ze sponsorami w latach 2015-2018 niż w poprzednim czteroletnim cyklu. Powód jest oczywisty – afera korupcyjna w FIFA, która wybuchła w 2015 roku i w wyniku której pracę stracili szef FIFA Joseph Blatter i szef UEFA Michel Platini.

Po aferze współpracę z Federacją zakończyły duże i znane firmy, które wcześniej przez lata chętnie łożyły na działalność FIFA, takie jak np. Castrol, Johnson & Johnson i Continental.

Nowi sponsorzy z Chin

Budżet organizacji piłkarskiej uratowali jednak nowi sponsorzy – w największym stopniu z Chin, gdzie piłka nożna staje się coraz popularniejsza.

W gronie siedmiu oficjalnych partnerów FIFA pojawiła się Wanda Group, wielki chiński konglomerat działający głównie na rynku nieruchomości. Ale nie tylko. Do Wanda Group należy np. spółka InFront Media, zajmująca się marketingiem sportowym i która ma prawa autorskie do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2018 i 2022 na terenie 26 państw azjatyckich.

Xiaomi z potężną miliardową stratą. Co się dzieje? Smartfony Xiaomi biją przecież rekordy sprzedaży

Wanda Group jest jednym chińskim przedsiębiorstwem w gronie partnerów FIFA – obok niej jest tutaj Coca Cola, Adidas, Gazprom, Qatar Airways, Visa i Hyundai/Kia. Wśród pięciu oficjalnych sponsorów turnieju w Rosji firm z Państwa Środka są znacznie silniej reprezentowane. Są aż trzy.

To Hisense – producent telewizorów i lodówek, Vivo – wytwarzający smartfony i Mengniu – koncern mleczarski. Smaczku dodaje fakt, że Mengniu ma wyłączność na sprzedaż pitnych jogurtów i lodów na stadionach w trakcie mistrzostw w Rosji.

Czytaj więcej: Tesla nie będzie miała łatwo. Mercedes pokazuje, jak będzie wyglądał konkurent Modelu 3.
Czytaj więcej: Coś dla maniaków selfie. 4 aparaty na pokładzie. Asus rozpoczyna sprzedaż ZenFone 5Q (5 Lite). Na razie tylko w USA.

Podziel się artykułem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*