W pierwszym kwartale 2018 roku sprzedaż smartfonów wzrosła o 1,3 proc. w porównaniu do danych sprzed roku. Mniej kupujemy jednak flagowców i modeli z wyższej półki – wynika z raportu firmy Gartner.
Od początku stycznia do końca marca na całym świecie sprzedano 455 mln komórek – niemal tyle samo, ile w tym samym czasie ubiegłego roku. W tym niecałe 384 mln smartfonów – a więc o wspomniane już 1,3 proc. więcej niż rok temu. Do tego wzrostu – co warto podkreślić – doszło po pierwszym w historii i dość mocnym spadku sprzedaży w czwartym kwartale ubiegłego roku.
– Popyt na flagowe smartfony oraz premium nadal maleje z powodu marginalnych korzyści, jakie oferują najnowsze modele w stosunku do poprzedniej generacji – twierdzi cytowany w najnowszym raporcie Anshul Gupta, dyrektor ds. badań w firmie Gartner.
Zwraca on ponadto uwagę, że inaczej jest w tzw. dolnych segmentach rynku. Popyt na najtańsze smartfony w cenach poniżej 100 dolarów oraz nieco lepsze – w cenach poniżej 150 dolarów – rośnie, ponieważ podnosi się również ich jakość.
Samsung na szczycie, ale chińskie marki go podgryzają
W pierwszym kwartale Samsung sprzedał 78,56 mln smartfonów, a rok temu niecałe 78,78 mln. Nadal jest największym producentem komórek, ale jego udział w rynku nieznacznie spadł – z 20,8 proc. rok temu to 20,5 proc. teraz.
Koreańczykom nie udało się zwiększyć sprzedaży, chociaż wcześniej na rynek niż rok temu wszedł nowy model flagowy – teraz to był Galaxy S9/S9+ – i pomimo faktu, że bardzo dobrze sprzedaje się drogi Note 8.
Samsung jest z powodzeniem podgryzany przez chińskie marki na średnim poziomie cenowym. Jego tańsze komórki muszą rywalizować z podobnymi smartfonami Huawei i Xiaomi.
Huawei i Xiaomi – idą jak burza
Na trzecim i czwartym miejscu zestawienia Gartnera znajdziemy dwie chińskie marki. Huawei sprzedał w pierwszym kwartale 40,42 mln smartfonów – rok temu 34,18 mln. To spowodowało, że już więcej niż co dziesiąta nowa komórka na świecie ma logo tej chińskiej marki.
Jeszcze szybciej rośnie Xiaomi. W ciągu roku Chińczykom z tej firmy udało się zwiększyć sprzedaż aż o 124 proc. – do niecałych 28,5 mln smartfonów.
Apple – luksus nadal na miejscu drugim
Twórcy iPhone’a muszą czuć już oddech konkurentów na karku. W pierwszym kwartale tego i ubiegłego roku Apple w zestawieniu największych producentów smartfonów Gartnera zajmuje i zajmował drugie miejsce. Jednak teraz sprzedał 13,6 mln smartfonów więcej niż Huawei z miejsca trzeciego. Rok temu ta różnica wynosiła niecałe 18 mln.
I stało się tak, chociaż Amerykanom udało się zwiększyć sprzedaż iPhonów w ciągu roku o 4 proc. Całkiem nieźle, biorąc pod uwagę mocną krytykę nowego modelu X – za drogi i za mało innowacyjny. Ale niestety to za mało, by utrzymać bezpieczny dystans do Huawei.
Gupta uważa, że kolejna generacja iPhonów powinna być wyraźnie lepsza od aktualnej – bardziej przełomowa. Inaczej Apple może stracić miejsce numer 2.
Foto: Pixabay.
Czytaj więcej: 19 godzin w powietrzu. 11 października zostanie uruchomione najdłuższe połączenie lotnicze na świecie.
Czytaj więcej: Kultowe słuchawki Koss Porta Pro teraz w wersji bezprzewodowej. I w całkiem znośnej cenie.