Wielkie zmiany u Fiata, na których zyskają Tychy. Produkcja Pandy ma wrócić do Polski

Fiat Panda

1 lipca, jak donosi Bloomberg, Siergio Marchionne, szef koncernu Fiat Chrysler Automobiles, przedstawi poważny plan zmian w produkcji samochodów. Między inny do Polski ma zostać przeniesiona z Włoch produkcja Fiata Panda.

Najnowszą strategię włosko-amerykańskiego koncernu już znamy. Planujący już swą emeryturę Marchionne od co najmniej kilku miesięcy mówi o niektórych pomysłach dziennikarzom. To co teraz napisał Bloomberg, wpisuje się idealnie we wcześniejsze wypowiedzi włoskiego menedżera.

Włosi chcą przede wszystkich odejść od produkcji większości tańszych samochodów i skoncentrować się na produkcji modeli z wyższych półek. Najwięcej straci na tym marka Fiat. Zyskają droższe marki należące do koncernu.

Wkrótce (wcześniej mówiono, że już w maju) zakończona zostanie produkcja modelu Fiat Punto i Alfa Romeo Mito. W legendarnych zakładach Fiata w Turynie ma powstawać nowe Maserati i SUV-y Jeepa. A produkcja Fiata Panda, teraz zlokalizowana we Włoszech, ma trafić do Polski.

Przypomnijmy, że to w zasadzie powrót do tego, co było w przeszłości. Panda drugiej generacji była produkowana w Polsce w latach w 2003-2012 i był to prawdziwy hit polskich zakładów Fiata. Wyprodukowano niema 2,17 mln tych samochodów.

Wkrótce benzyna po 6 zł za litr? Całkiem możliwe, w czwartek na rynku ropy przekroczono ważną granicę

Szybszy koniec produkcji Tipo, niepewny następca Punto

Z wcześniejszych spekulacji dotyczących zamierzeń koncernu Fiat Chrysler wiemy, że prawdopodobnie szybciej niż później zostanie zakończona produkcja popularnego w Polsce Fiata Tipo. Zarząd koncernu spodziewał się wyższej sprzedaży tych samochodów. A wysokich marż nie da się tutaj uzyskać, bowiem Tipo jest w tym segmencie rynku, w którym panuje duża konkurencja.

Marka Fiata w Europie ma przetrwać w pojazdach rodziny 500 i Panda. Jest też coraz mniej pewne, czy w Europie pojawi się następca Punto – Fiat Argo, produkowany już od ubiegłego roku w Brazylii.

Pomysł powrotu produkcji Pandy do Polski jest doskonałą wieścią dla zakładów w Tychach. W ubiegłym roku powstało w nich w sumie 263 tys. 424 samochody – głównie modele 500.

To mniej niż połowa produkcji fabryki z 2009 roku, kiedy z polskiej fabryki Fiata wyjechało około 606 tys. aut. Zakład w Tychach był wtedy największą fabryką Fiata w Europie i drugą co do wielkości na świecie, po brazylijskiej fabryce w Betim. Rozpoczęcie znowu produkcji Pandy w Polsce z pewnością pozwoli jej kontynuować produkcję przez kolejne lata – i być może nawet ją jeszcze zwiększyć.

Zwłaszcza, że cały czas powstaje nad Wisłą mała „pięćsetka” – kilka dni temu Fiata uroczyście obchodził wyprodukowanie jej dwumilionowego egzemplarza. Aż 99 proc. tych pojazdów trafiło na eksport.

Foto: Fiat.

Czytaj więcej: W Waszyngtonie rozpoczęła się druga runda amerykańsko-chińskich negocjacji. Od ich wyniku zależą losy świata.
Czytaj więcej: Zagadkowe dane Eurostatu – produkcja przemysłowa rośnie czy spada? Cieszyć się czy martwić?

Podziel się artykułem

One thought on “Wielkie zmiany u Fiata, na których zyskają Tychy. Produkcja Pandy ma wrócić do Polski

  1. Tychy nic na tym nie zyskają. Zamknęli comau firmę wdrażającą nowe technologie i zajmująca się utrzymaniem ruchu. Wywalili najlepszych fachowców, a to oznacza, że w Tychach już nie będzie nowego auta.
    Tychy pociągną jeszcze parę lat 500 i Pandę, zajadą jeszcze maszyny ile się da, a potem fabryka pójdzie do zamknięcia … tyle w temacie. Tym bardziej, że sam prezes oficjalnie mówi o stawianiu na auta z droższego segmentu, które już w PL produkowane nie będą. Każdy kto ma trochę rozumu to widzi to jak na dłoni.

Comments are closed.