Koniec taniego latania? Bilety mogą podrożeć z dwóch ważnych powodów

American Airlines, największy amerykański przewoźnik lotniczy, pochwalił się najnowszym raportem kwartalnym. Wynika z niego, że linie lotnicze na całym świecie muszą poradzić sobie z dwoma poważnymi problemami.

American Airlines zarobił na czysto w czwartym kwartale ubiegłego roku 258 mln dol – to o 11 proc. mniej niż rok wcześniej. I co ciekawe, stało się, mimo faktu, że aż o 8,3 proc. wzrosły przychody przewoźnika, do imponujących 10,6 mld dol.

Linie pochwaliły się dodatkowo, że przychody z linii transatlantyckich powiększyły się aż o 11 proc., a z usług cargo aż o 19,7 proc.

Czym więc należy wytłumaczyć spadek zysku? Dużym wzrostem kosztów operacyjnych American Airlines. Te w czwartym kwartale sięgnęły 9,9 mld dol., były więc aż o 9,8 proc. większe niż pod koniec 2016 roku.

A skąd tak duży ich wzrost? Przewoźnik mówi to wyraźnie w raporcie – aż o 23,5 proc, wzrosły wydatki na paliwo, a o 7 proc. pensje personelu i dodatki do nich.

Szejkowie uratowali produkcję największego samolotu pasażerskiego na świecie

Raport American Airlines informuje nie tylko o kondycji finansowej największego przewoźnika lotniczego w USA, on mówi też sporo o trendach na całym globalnym rynku lotniczym.

Jeżeli American Airlines musi wydawać na paliwo niemal o jedną czwartą więcej niż rok temu i dodatkowo płacić więcej pilotom, to podobnie muszą zachowywać się inne linie lotnicze na świecie. I faktycznie tak się dzieje – na drożejącą benzynę narzekają chyba już wszyscy przewoźnicy, a o tym, jak trudno o pilotów, dowiedział się chyba każdy, kto korzystał z usług Ryainaira w ubiegłym roku. Przypomnijmy, przez ich brak irlandzkie linie musiały anulować kilkanaście tysięcy połączeń.

Ryanair szuka pilotów do polskiej spółki. Oferuje naprawdę duże bonusy

To sugeruje, że być może czekają nas podwyżki cen biletów. Nie będzie tak tanio jak rok, czy dwa lata temu. Linie muszą przenieść na pasażerów chociaż część kosztów drożejącego paliwa i wyższych pensji dla pilotów.

W raporcie American Airlines widać zresztą, że to się już dzieje. Linie pochwaliły się, że o 5,6 proc, wzrósł przychód, w pewnym uproszczeniu, z każdego przewiezionego pasażera. Zapewne dlatego, że udało im się sprzedać drożej bilet.

Photo: American Airlines.

Czytaj więcej: Ropa najdroższa od grudnia 2014 roku. Drożeje z trzech powodów.
Czytaj więcej: Trump nakłada cła. Świat się coraz bardziej denerwuje.

Podziel się artykułem